Siittiökato lähestyy katastrofia

Kaikista nuoristakaan ei enää ole isiksi.

Länsimaalaisten miesten siemennesteen heikentymisestä on puhuttu ennenkin, ja hälytyskellot ovat kilisseet. Nyt ne suorastaan kumisevat. Siittiömäärät ovat romahtaneet.

Sperman keskimääräinen siittiöpitoisuus on pudonnut lähes 60 prosenttia 40 viime vuoden aikana, ja lasku jatkuu. Siittiöt vähenevät edelleen noin puolitoista prosenttia joka vuosi.

Lähes katastrofaaliseksi luonnehdittu tilanne paljastui, kun Jerusalemin yliopiston epidemiologi Hagai Levine ja hänen kollegansa kävivät läpi parisataa tutkimusta, joissa oli mitattu siittiömääriä eri puolilla maailmaa, Varhaisimmat tutkimukset oli tehty vuonna 1973, viimeisimmät 2010-luvulla. Tajusin, että maailman pitää saada tietää, miten uhkaava tilanne on”, Levin muistelee ajatelleensa tulokset nähtyään.

Hedelmällisyys vaarassa

Tutkijat eivät kanna huolta vain siittiöiden määrästä. Myös niiden laatu laskee. Tämä on käynyt ilmi eurooppalaisissa tutkimuksissa, joita on tehty muun muassa Baltian maissa, Tanskassa, Saksassa ja Suomessa.

Monien miesten siittiöt voivat jo niin huonosti, että he joutuvat turvautumaan hedelmöityshoitoihin, jos haluavat isiksi. Siittiöt uivat huonosti tai eivät liiku ollenkaan, ja niissä esiintyy runsaasti epämuodostumia. Ongelma ei katso ikää. Isolla osalla nuoristakin sperma on niin heikkoa, että hedelmällisyys kärsii. Kaikista ei kenties ole isiksi.

Syitä siittiöiden kurimukseen vasta etsitään. Juuri nyt selvältä näyttää ainoastaan se, etteivät perimän muutokset riitä selittämään asiaa. Jos kyse olisi geeneistä, siittiökato olisi kehittynyt paljon hitaammin. Mikä tahansa aiheuttaja onkin, seuraus on ilmeinen.

Lisääntymisterveydestä käytävään keskusteluun tarvitaan asennemuutos. Lapsettomuuden riskistä ei pidä ”saarnata” yksin naisille. Se koskee myös miehiä. Lapsia haluavien miesten ei kannata aikailla yhtään enempää kuin naistenkaan.

Lähde
Tiede 15.2.2018